För att bli en del av gemenskapen. Du har ju själv varit ung och minns kanske att tonåren kunde vara rätt jobbiga. Som tonåring kan man ibland känna sig lite vilsen och ensam, med en stark önskan om att passa in någonstans. Då kan alkoholen locka eftersom den kan hjälpa dig att bli en i gänget när du gör likadant som de andra. Gör andra någonting är det ofta enklare att bara göra samma sak, än att stå på sig och säga nej.

För att smutta på vuxenlivet. Som tonåring vill man gärna vara mer vuxen än barn. Om man tänker efter är det inte många vuxensaker som tonåringar kan göra. Att bo i egen lägenhet är inte så vanligt, inte heller att få månadslön eller plugga på universitetet. Alkohol däremot är en av alla vuxensaker som ungdomar kan få tag på. Ofta är det känslan av att vara vuxen som frestar unga att dricka.

För att det verkar spännande. Det är inte så konstigt att man blir nyfiken på alkohol i tonåren. Man har sett folk dricka på film och TV sedan man var liten. Och man har förmodligen träffat en och annan berusad vuxen på midsommar- eller nyårsafton. Så en vacker dag vill man kanske testa själv. Hur det smakar, funkar och hur det känns att bli berusad.

 

För att våga. Det där med sex och sånt kan vara ett känsligt kapitel. Alkohol kan upplevas som ett hjälpmedel när man ska ta kontakt. Man kan känna sig lite modigare och mer attraktiv helt enkelt. Och skulle det gå lite snett kan man alltid skylla på fyllan. Precis på samma sätt som det kan vara för vuxna.

För att man tror det förväntas. Det finns många oskrivna regler för vad man ska göra och hur man ska vara. Att stå emot andras förväntningar är svårt – oavsett om man är 14 eller 44 år. Som vuxen vet du säkert att man kan dricka alkohol när man går på restaurang, men inte när man lånar böcker på biblioteket. Att det ser bättre ut med en vinflaska på middagsbordet, än bredvid sängen. Att man dricker sprit ur glas, och inte direkt ur flaskan. Hos tonåringar finns förstås också normer kring alkohol och drickande. Man kanske ses som konstig om man inte dricker på nyårsafton, eller inte har med sig egen alkohol till festen.

För att det verkar vara en naturlig del av livet. På film och TV kan man se hur folk dricker ganska mycket utan att se särskilt nedgångna ut för det. I sociala medier och på bloggar visas bilder med lyxiga drinkar till söndagsbrunchen och vinglas i solnedgången om vartannat. Likaså påverkas ungdomar av alkoholreklam. Unga är en formbar målgrupp då de varken etablerat ett köpmönster eller har någon förkärlek för särskilda varumärken. Därför försöker en del alkoholproducenter påverka sina potentiella kunder redan innan de tillåts handla alkohol. Reklamen visas på sådana ställen där unga finns, som exempelvis på sociala medier.